Welkom in Houten: schot in de roos

Ik snap het zelf ook niet… maar toch is het zo! Het gebeurt me zo vaak.

Vanochtend een afspraak bij de Gemeente Houten. Ik heb de opdracht gekregen (i.s.m. Ditzegtgenoeg) om een ontwerp voor logo en het design voor een nieuwe website te maken.

Het gaat om de website Welkom in Houten.

Opdracht

De opdracht luidde: logo en look-and-feel voor een nieuwe online platvorm voor zakelijk toerisme.

Allereerst is hier een aantal gesprekken aan vooraf gegaan. Ik wil er achter komen wat men wil en wat men niet wil (vaak zonder dat de opdrachtgever dit door heeft). Al pratend kwam naar voren dat in de toekomst de site ook wel interessant zou kunnen zijn voor de consument en dus niet alleen voor het zakelijk toerisme.

Rekening houden met bestaand template

Helaas moet ik rekening houden met een bestaand template, ontwikkeld door Utrecht Your Way. En vooral bedoeld voor de VVV websites en andere toeristische sites.

Ik vind dat veel van deze sites er hetzelfde uitzien. Dus werd mijn missie: “een site ontwerpen, met gebruik van het template, maar zo dat het niet lijkt op het template!”

Logo ontwerpen

Zo, eerst maar bezig met logo ontwerpen met in het achterhoofd “hoe kan ik dit logo gebruiken voor de look-and-feel van de site”. Ik wilde het “welkom”-gevoel visualiseren, zakelijk maar niet té zakelijk! Meestal komt er vrij snel een beeld, gevoel of kleur in me op (snap ook niet hoe, hoor!).

Blauw, groen, fris, vriendelijk…

Meestal presenteer ik minstens twee ontwerpen aan mijn opdrachtgevers. Deze twee ontwerpen probeer ik in verschillende stijlen te maken, om zo erachter te komen in welke “hoek” ik moet zitten. En ja, ja… bijna altijd is de eerste het beste!!

Zo nu ook weer: twee voorstellen laten zien en de eerste was meteen “een schot in de roos”!!!

Sta er altijd weer van te kijken dat het me weer is gelukt. Helaas kan ik je het ontwerp nog niet laten zien. Pas als de site klaar (of bijna klaar) is, zal ik je deze tonen.
Nu, weer back to business.