Ik werd gebeld door RTL

De telefoon ging… een 035 nummer, Hilversum stond erbij in het beeldscherm van mijn iPhone.

Ik ken niemand uit Hilversum.
Heb eigenlijk geen tijd voor telefoon.

Toch neem ik op.

Een vriendelijke dame aan de andere kant van de lijn. Ze legt uit dat ze iemand zoeken voor in het programma Op de Zaak van RTL7.

Ze vertelt me dat ze nog één bedrijf zoeken die in hun format past. Een ondernemer die iets te vertellen heeft over online zichtbaarheid en online ondernemen. Natuurlijk (ahum) wil ze eerst met mij praten om te kijken of ik de perfecte ondernemer voor hun programma zou zijn.

Een aantal andere ondernemers staan nog op haar lijstje om te benaderen om vervolgens een keuze maken wie het beste op het ‘allerlaatste plekje’ past.

Ik weet heus wel dat er meer allerlaatste plekjes zijn. Duh…

Maar toch…ik voelde me gevleid en ging het gesprek aan.
Een enorm leuk gesprek. Ze was oprecht geïnteresseerd en stelde goeie vragen. Vragen waar ik, wonder boven wonder, ook hele goeie antwoorden op kon geven. Ik merkte dat ze geïnspireerd en enthousiast werd door de manier van praten over mijn passie en mijn werk. En ik werd daar weer enthousiast over.

Ze heeft me laten vertellen hoe ontzettend veel ik eigenlijk weet. Haha..ik verbaasde mezelf. Maar vooral met hoeveel liefde en passie ik doe wat ik doe. Ik vind het echt leuk!

Na een lang en goed gesprek legt ze uit hoe het werkt. Ik mag zelf mee regisseren. Wat wil ik dat er opgenomen wordt en wat niet. Alleen ik mag geen reclame maken. Dus niet:

‘Wij van wc eend adviseren wc eend”

Het grappige is dat dit niet eens in me opgekomen was. Ik maak eigenlijk nooit echt reclame. Ik vertel gewoon wat ik weet en help iedereen die ik kan helpen. Tijdens dit gesprek werd ik me ervan bewust dat gewoon je passie uitdragen genoeg is. Dat is mijn reclame.

En weet je…..eigenlijk geldt dit voor alles. Ook in het dagelijkse leven komen we in situaties waarin we verleid worden. Soms niet goed, maar ook vaak wel goed.

Ik noem een voorbeeld

Iemand komt zomaar op je pad. Er is meteen een klik. Ontzettend leuk. Voelt als iets heel bijzonders (= de televisie belt je). Misschien is het zelfs wel iemand waar je nooit uit jezelf op af zou stappen. Maar toch kom je deze persoon tegen.

Het is bizar hoe goed jullie elkaar aanvoelen. Je voelt het in heel je lijf. Op een of andere manier blijf je ‘hangen’, ook al weet je eigenlijk nog niet zeker of het juist is. Wat dat ook mag zijn (= eigenlijk heb ik niks aan zo’n 2 minuten durende uitzending of toch?)

Oke..you’re in!

Het proces wat je doorloopt, dat vind ik interessant. Op een of andere manier had je op dat moment die aandacht of die ervaring nodig. En op het moment dat je weer in de realiteit bent, heb je dit niet meer nodig.  Zo zie ik de dingen.

Vertaal dit eens naar je business.

Ik weet zeker dat het ook jouw passie is om mensen zo goed mogelijk te kunnen helpen met wat jij te bieden hebt. Misschien wil je wel zoveel mogelijk mensen helpen.

Zij komen op je pad op het moment dat zij die nodig hebben. En als jij ervoor zorgt dat je teksten zo zijn dat de perfecte klant meteen geraakt wordt door jouw woorden, dan ben jij op dat moment wat hij of zijn nodig heeft.

Dan is het jouw taak diegene een beetje in de goede richting te duwen, ondanks de eventuele kleine twijfeling. Zodat je ideale klant deze dienst of dit product bij je afneemt. Jij weet namelijk zeker dat jij haar of hem kunt helpen. Toch?

Je geeft ze aandacht, zorgt voor de klik. Je geeft hen een goed gevoel. Laat hen stralen.

In mijn beleving is sales/verkopen niets meer dan mijn klanten echt helpen. Verder helpen tot het moment dat zij mij (voorlopig) niet meer nodig hebben.

En dan is ons afscheid ook niet iets wat slecht afloopt. Het is klaar. Je was nodig op dat moment. En nu kan je hij of zij weer verder.

Dit is namelijk precies wat mijn missie (of visie..ik haal die 2 altijd door elkaar) is:

Ik wil het verschil maken zodat anderen het verschil kunnen maken.

Dit gesprek heeft me het volgende opgeleverd:

  1. Ik heb weer eens een keer uitgebreid verwoord wat ik doe, waarom ik dit doe, voor wie. En wat een ontzettend leuk vak ik heb.
  2. Ze heeft me nogmaals laten zien hoe het werkt. Offline of online marketing. Maakt echt niet uit. Een connective selling gesprek. Urgentie, bonussen… Het werkt! En het voelt goed.

Jammer dat het gesprek niet is opgenomen! Dat was al superwaardevol geweest 🙂

Zo werkt het ook met jouw klanten of bezoekers van je website, salespage.

De urgentie, ‘het allerlaatste plekje’ triggert de bezoeker om door te lezen en te overwegen om op jouw voorstel in te gaan. Het extra voordeel ‘je ontvangt de opname en mag je rechtenvrij gebruiken’ is voor je bezoeker jouw extra bonus.

Ik weet dat het zo werkt en ook ik ben daar gevoelig voor.

Zorg dat je jouw enthousiasme over je product of dienst overbrengt op je salespage, in je pitch, webinar, podcast, nieuwsbrief, social media of wat dan ook. Dit ‘voelen’ mensen. Daar ben ik heilig van overtuigd. Je bezoeker zal hierdoor ook enthousiast raken.

Ja, ja…ik weet het. Zo’n salespage….
Hoe moet die eruit zien?
Wat moet er in?
Hoe ga ik dit in Godsnaam voor elkaar krijgen? Die vraag krijg ik bijna altijd.

Nou, omdat ik die vraag al zo vaaak heb gekregen, heb ik hier een speciaal format en template voorgemaakt. Hierin staat alles al wat erin moet. Ik heb zelfs een complete website template voor je klaar staan. Speciaal ingericht voor online ondernemers.

Dus waar al je weggever inzit, je downloadpagina, een popup, een salespage, dienstenpagina, over mij, thank you page, een upsell page…..etc etc.

Wil je daar meer over weten? Neem gerust contact met me op. Ik vertel je er alles over.

Als allerlaatste boodschap wil ik je meegeven:

Ga je passie tonen! Vertel, schrijf en laat zien waar jij voor staat. Kom op met die enthousiasme!!

Geniet van je dag (of avond of nacht 😉),
Heleen