Vormgeving
Vormgeving

15 tips om creatief te blijven

Wij, als ‘creatievelingen’ moeten eigenlijk 24hours-a-day creatief zijn. Dus een aantal tips om creatief te blijven zijn altijd handig.

Dat lukt mij aardig, al zeg ik het zelf. Maar soms zakt het creatieve peil toch wat naar beneden. En dat is vrij lastig in mijn branch, kan ik je vertellen.

Nu vind ik echt dat ik het allerleukste vak van de hele wereld heb,  ik vind mijn werk écht heel leuk. Na een heerlijke, welverdiende vakantie, ben ik altijd blij dat ik het ‘pinggg’ geluid van mijn Mac weer kan horen. Voor mij voelt werk niet als werken. Ik vind het superleuk om te doen.
Dat is meteen tip 1: zorg dat je het leuk vindt! Met mijn werk help ik ondernemers, zij zijn op hun beurt weer helemaal blij met mij…..en de cirkel is weer rond.

Maar ook jij, als ervaren of startende (online) ondernemer, moet creatief blijven. Om in je business in beweging te houden en deze steeds verder uit te breiden of  te verbeteren moet je creatief blijven. Creatief doen en creatief denken!

En….het is zooo leuk om creatieve ideeën om te zetten naar werkende systemen, nieuwe producten of top marketing plannen!

Zelf heb ik een aantal manieren gevonden om creatief te blijven. Ik wil ze graag met je delen.

15 tips om creatief te blijven

1. Zorg ervoor dat je het leuk vind wat je doet! Heb het naar je zin! Is dit niet zo? ….. dit ga je het eerst in je creativiteit merken, geloof mij!
  2. tips-om-creatief-te-blijven-met-een-moleskine-schrijfboekJe schrijfboek moet je altijd bij je hebben. Gebruik je nog geen schrijfboek? Ik zou er maar snel mee beginnen, ik kan inmiddels niet meer zonder. Zeker weten dat ik een aantal creatieve ideeën zou zijn kwijt geraakt als ik ze niet meteen op had geschreven in mijn schrijfboek. Moleskine heeft hele mooie designs en in verschillende formaten. Maar elke ander merk is natuurlijk ook prima.
  3. Maak een breindump. Maak een lijst met alles wat je nog moet doen. Niet alleen zakelijk en business dingen, maar ook bijvoorbeeld: de was ophangen, de tandarts bellen die ene verzekering nakijken…… Je hoofd is dan leeg en je creatieve flow kan makkelijker stromen.
  4. Laat je computer even in de steek. Maak een korte wandeling in de buitenlucht, of doe wat ‘minibreaks’. Ik doe dan even wat push-ups, ga 30 tellen ‘planken’ of 25 squats…. Gelukkig kan niemand me zien als ik in de gang op de grond mijn minibreaks aan het doen ben. Maar het werkt wel, echt! Of wat stretch oefeningen op kantoor. Als je googled op ‘oefeningen op kantoor’ dan vind je een aantal handige oefeningetjes die je even in een andere staat brengen.
  5.  Trampoline springen met je kinderen. Zingen in de douche. Dansen in de keuken. Springen op je favoriete nummer. Een gedicht aan je geliefde schrijven tijdens de lunch. Creatieve expressie op verschillende manieren motiveert je hersenen.
  6. Neem pauzes. Ik moet mijn pauzes echt plannen. Anders komt er niks van. Geplande pauzes zijn beter dan helemaal geen pauzes. Schenk een kop koffie in, neem een glas water, bel even een vriend of doe een spelletje op je telefoon (dan mag ik even legaal ‘facebooken’).
    Wil je echt creatief blijven? Dan heb ik hier de beste pauzetip voor je: ga 10 minuutjes Mandala tekeningen inkleuren. Heerlijk vind ik het, het geeft me rust en daarna ben ik vol energie om verder te gaan. Ik zet zelfs de wekker, elke 2 uur mag ik 10 minuutjes kleuren. (tip heb ik trouwens van albertsonnevelt)
  7. Samenwerken. Door samen te werken kun je tot betere, mooier of grotere prestaties brengen. Concurrentie en samenwerking zijn grote motivators.
  8. Omring jezelf met creatieve mensen. Zij zullen ervoor zorgen dat je gevoedt wordt met hun ideeën en manier van denken. Ga dan het liefst om met mensen die nog beter zijn dan jij.
  9. Vraag feedback. Accepteer elke vorm van kritiek (positief en negatief) en leer van anderen. Hierdoor zul je groeien, ook op creatief gebied.
  10. Sta jezelf toe om fouten te maken. Je weet nooit waar het goed voor is. Door je fouten kom je tot nieuwe inzichten.
  11. Zorg voor voldoende rust. Misschien een inkoppertje, maar ik weet als geen ander dan creatievelingen graag tot laat ’s avonds of ’s nachts doorwerken. Denk erom dat je niet op je best bent als je te niet genoeg slaap hebt gehad. Dus op tijd je bedje in.
  12. tips-om-creatief-te-blijven-schrijf-je-idee-opHeb je een idee? Schrijf het op. Zorg dat het uit je hoofd is, hierna creeer je ruimte voor meer ideeën.
  13. Ruim je bureau of werkruimte op. Met een opgeruimd bureau heb je een opgeruimd hoofd en wordt je minder afgeleidt. Dus meer ruimte voor creatieve uitspattingen. Nu heb ik wel laatst gelezen dat Albert Einstein, Steve Jobs en Mark Twain aan een erg rommelig bureau werkte….dus, misschien moet ik deze tip er maar uit halen??
  14. Maak dingen af! Het klinkt misschien gek, maar ik begin regelmatig aan iets en halverwege begin ik aan iets anders. Maak het af! De voldoening dat je project 1 af hebt zorgt ervoor dat je je weer vol in project 2 kunt storten.
  15. Ga surfen op het web. Als ik geen inspiratie meer heb, google ik op iets waarvoor ik een ontwerp moet maken en kijk wat er allemaal al gedaan is. Ik zie dan wat ik totaal niet wil, maar ook vaak hoe anderen vanuit een ander perspectief ergens tegenaan kijken. Hierdoor kom ik vaak op nieuwe ideeën.

Heb jij nog meer ideeën?

Ik zou het leuk vinden als je die hieronder wilt beschrijven. Ik ben reuzebenieuwd!
Alvast bedankt, Heleen Verkerk