Persoonlijk
Persoonlijk

Waarom ben ik zo goed?

Ja, ja…klikt erg arrogant, niet? Nou, ik zal je wat vertellen; ik vind dat ik heel goed ben in de dingen die ik doe :-).
En natuurlijk ben ik niet altijd zo goed en zijn er legio ondernemers die veel beter zijn dan ik.

Dé ontdekking

Buiten het feit dat ik mijn vak goed beheers, ben ik een aantal jaren geleden ergens achter gekomen. Bij mijn kinderen op school werden een soort workshops gegeven waar je je als ouder voor kon inschrijven. Die avond kon ik kiezen uit het onderwerp “cyper pesten” of “mindmappen voor kinderen”. Ik schreef me in voor de mindmap workshop.

Toen de workshop begon vertelde de dame die deze workshop ging geven dat er een fout in de schoolnieuwsbrief stond. Deze workshop ging niet over mindmappen maar over beelddenken. “He, balen” dacht ik meteen.

Maar al gaande weg werd dit 1 van de interessantste workshops die ik tot die tijd had gevolgd.

Ik wist toen niet dat de term ‘beelddenken’ echt iets was. Wel was toen de pay-off van mijn bedrijf : “Verbeelding brengt je overal”. En…ik vertelde bij elke afspraak met een prospect of opdrachtgever:

ik denk ik beelden en creeër een sfeer.

beelddenker vs taaldenker heleenverkerk witDe dame begon met een oefening: “Als ik zeg: bakker, waar denk je dan aan? Zie je het woord, de letters B A K K E R? Of denk je aan een bakkerij?” Ze ging het rijtje ouders af.

Hahaha…voordat zij het woord ‘bakker’ had uitgesproken, gebeurde er van alles in mijn hoofd. En nu, bij het schrijven van dit artikel gebeurt hetzelfde.

Ik zag een bakkerij, met bakker die brood in de oven schoof (op zo’n ouderwetse manier), rijen vers gebakken brood, de vrouw van de bakker staat in de winkel. Er komen klanten binnen. Die bestellen van alles en nog wat. Een jongen met zakje met bolletjes loopt de bakkerij uit naar huis…..

En dat in een fractie van een seconde! Het rare was dat niet iedereen dit had. Er zijn gewoon mensen die een woord voor zich zien. Bizar!!

“Shit! Ik ben een beelddenker!”

Dus na het eerste kwartiertje dacht ik: “Shit! Ik ben een beelddenker!”

Wow! Wat een herkenning. Wist ik veel. Ik dacht dat iedereen zo dacht als ik.

Ik begreep in 1 klap waarom ik toch geen cijfers kon onthouden. Zo irritant! Maar het lukt me gewoon niet. Data, bedragen, verjaardagen, telefoonnummers noem maar op, ik krijg het gewoon niet in mijn hoofd. Nu snap ik waarom: er is geen beeld te bedenken bij een cijfer! Dus ik ben niet dom?

En ik begreep ook in 1 klap waarom het me soms niet lukt om te vertellen wat ik in mijn hoofd heb. En waarom bijvoorbeeld Ron (mijn man) mij niet begrijpt als ik een paar zinnen zeg. Hahaha..arme Ron, ik vertel natuurlijk maar de helft.

Een taaldenker denkt namelijk in 150 woorden per minuut = 2,5 woord per seconde.
Een beelddenker denkt 32 beelden per seconde.

Die 32 beelden (bestaan uit weet ik hoeveel woorden) kun je niet per seconde vertellen, laat staan opschrijven.

Nog een heel groot voordeel van beelddenkers:

Zij kunnen super snel situaties zien en verbanden leggen. Hierdoor kunnenn zij snelle creatieve oplossingen bedenken. En dat is handig in mijn vak.

Sinds ik trainingen, seminars en coaching op het gebied van Internet Marketing ben gaan volgen, merkte ik dat deze ‘gave’ enorm van pas kwam. Mijn creatief denken radartje is in de turbostand gezet! En ik ben me bewust van mijn beelddenkend vermogen.

Ik kan hierdoor in no-time het complete plaatje zien.

Zien WAT er WAAR voor nodig is, welk beeld, sfeer maar ook welke tools, welke technieken, manieren en andere zaken nodig zijn om iets op te zetten. En, dat vind ik het coolste, hoe je alles aan elkaar kunt knopen. En dit alles in een paar seconde. Zie dat dan maar eens zo duidelijk en beheerst mogelijk uit te leggen.

Ik hoor vaak dat men vind dat ik autenthiek ben, enthousiast word en bijna ga stralen als ik het over de business, of een vraagstelling heb. Dat komt dus omdat het hele plaatje zich al in mijn hoofd afspeelt.

Dankbaar.

Tuurlijk doe ik niet alles goed, net als iedereen. Maar het beelddenken vind ik een super voordeel en ben ontzettend dankbaar dat ik in beelden denk.
Ik heb hier zelf als kind geen moeite mee gehad en zie het dus alleen als een groot voordeel.

Hieronder kun je een video bekijken waarin heel duidelijk het beelddenken wordt uitgelegd:

Misschien herken jij dit ook? Of weet je misschien nog niet dat je een beelddenker bent? Let me know! #nieuwsgierig