Website maken
Website maken

Wordpress 4.5 op de Jazz-tour

De nieuwe WordPress versie is uit. En ze hebben hem “Coleman” genoemd. Dit ter ere van de Jazz saxofonist Coleman Hawkins.

Deze versie is nu beschikbaar en kun je via je dashboard bijwerken of downloaden.

Meestal merk je niet zo heel veel van een nieuwe versie van WordPress, maar dit keer heeft WordPress er een aantal interessante nieuwe/verbeterende functies ingestopt.

Ik zal er een paar voor je op een rijtje zetten:

Inline links

inline links wordpress 4.5 heleen verkerkJe kunt nu gemakkelijker links koppelen aan je teksten.
Selecteer het te linken tekstgedeelte, klik op het ‘link’ icoontje en je zult zien dat er een venster onder je tekst verschijnt, i.p.v. een apart venster dat geopend wordt. Hierin kun je je link tikken. Maar nu komt het….bij de eerste letters herkend WordPress meteen een aantal links. Probeer maar eens.

Snelkoppelingen

Gebruik je graag snelkoppelingen (toetscombinaties voor bijvoorbeeld cursief of titels), dan wordt je hier blij van:

3 streepjes ‘—‘ zorgt er bijvoorbeeld voor dat er een lijn geplaatst wordt.  (zie video verderop)

responsive voorvertoning wordpressResponsive voorvertoning

Zoals je waarschijnlijk, ik bedoel: hopelijk, wel weet is het heel belangrijk dat je site er ook goed uit ziet op tablet of smartphone. Nu vind je in de customizer onderin 3 icoontje. Desktop, tablet en mobiel. Als je op 1 van de icoontjes klikt geeft wordpress de responsive voorvertoning.

Waar vind ik die optie?
Ga naar weergave  –> aanpassen –> en voila daar zijn ze 😉 (zie video verderop)

Aangepaste Logo’s

De thema’s zoals Twenty Fifteen en Twenty Sixteen zijn bijgewerkt. En nu kun je in de customizer een logo uploaden. Dit bestand kun je meteen ‘croppen’. Dus op het juiste formaat uitsnijden.

Het schalen van afbeeldingen

De afbeeldingen  laden nu tot wel 50% sneller, zonder dat er kwaliteitsverlies merkbaar is. Hierdoor wordt de laadtijd van je pagina korter.

Nog wat dingen (voor de techneuten)

Voor de techneuten onder ons; er zitten nog wat vernuftige verbeteringen in Coleman.
Zoals:

In onderstaande video laat ik een paar nieuwigheden zien.