7 Bizarre inzichten tijdens een lancering [PLUS MEGA Lanceringsdeal]
17 september 2021 
10 min. leestijd

7 Bizarre inzichten tijdens een lancering [PLUS MEGA Lanceringsdeal]

Ik wil het een en ander met jullie delen vandaag. En je meenemen in mijn lanceringsproces. Als je me toevallig ook volgt via Facebook en Instagram dan is het je vast wel opgevallen dat ik 2 weken geleden nogal aanwezig was daar ;). Tenminste veel meer dan normaal. Ik zal je vertellen waarom.

Ik zal allereerst uitleggen hoe een lancering gaat (of kan gaan).

Zelf heb ik al een aantal hele succesvolle lanceringen gehad. Met mijn allereerste lancering ooit deed ik ruim 28.000 euro ! Wow, wat was dat vet! En dat op de meest slechtste moment dat je kon bedenken. Het digitale scrapbooking programma lanceerde ik precies op het tijdstip de de finale (of halve finale dat weet ik niet meer) Duitsland – Nederland werd gespeeld.

Maar man… wat was dat spannend.

Deze lancering is ietsje anders dan ik gewend ben. Maar zeer leerzaam en heel gaaf om te doen.

Met een lancering zet je een online dienst, programma of product met een knal in de markt. Dat vergt nogal wat voorbereiding. Maar…hé.. das leuk!

Een lancering bestaat uit 3 of 4 fases. Een pre-pre launch (deze had ik nog nooit gedaan), een pre-launch, de launch en een postlaunch en nog een 5e: Re-launch, maar daar ben ik nog niet 😉.

Een week of 4 geleden ben ik gestart met de pre-pre-launch. Tijdens die fase heb ik mijn community, mijn doelgroep en mijn mailinglijst gevraagd waar zij behoefte aan hebben of waar zij tegenaan lopen. Op die manier kom je erachter wat er speelt en of de training, in dit geval, wel wenselijk is. Wat is heel leuk hieraan vond is bat ik weer contact maakte met mijn community en volgers. En zij met mij. Zooo belangrijk!

Pre-launch

Daarna startte ik de pre-launch. In de pre-launch ga je geven geven en nog eens geven. Ik heb overal waar ik kon mijn gratis Canva leren in 5 dagen’ training gepromoot. (Geen ads). Op verschillende manieren. Zo word de mailinglijst alvast vergroot met nieuwe inschrijvers en wordt je als expert gezien. Tijdens die periode heb ik ook blogs geschreven met extra informatie over Canva.

Lancering

Vervolgens komt de lancering. Op een bepaalde dag op een bepaalde tijd is je aanbod te koop en tot een bepaald tijd.

In mijn geval hield ik mijn allereerste Facebook Live op een maandagavond om 20.00 uur. Waarin ik mijn aanbod ging vertellen (en ik van alles fout deed ..). De lancering duurde 1 week en ook in die week vol ingezet op de socials.

canva training promotie

De postlaunch daar ben ik precies vandaag mee begonnen.

Tijdens de eerste 3 fases van de Lancering heb ik een aantal bizarre ontdekkingen gedaan. Hieronder deel ik ze graag met je:

——————-

7 Bizarre inzichten tijdens een lancering.

1 Vier keer per dag posten vs twee keer per dag

De gratis Canva leren in 5 dagen training die heb ik al een aantal jaar. Zo’n 600 personen hebben die aangevraagd. Ik wilde tijdens deze lancering in 1 week 50 nieuwe inschrijvingen hebben. Dat was mijn intentie. Na 3 dagen, op een woensdag, had ik er nog maar 5 !! Ik postte 2 x per dag op Facebook en Instagram.

Wat ik toen heb besloten is om niet 2 keer maar 4 keer per dag te gaan posten EN ik heb letterlijk GEVRAAGD of men mijn posts wilde delen. Letterlijk.

Ik heb zelfs animatie video’s gemaakt per social media platform en verschillende visuals getest. Allemaal gemaakt in Canva natuurlijk.

En weet je wat? Op vrijdag had ik 86 inschrijvers!! Ongelofelijk wat een verschil 4 ipv 2 x posten op een dag een verschil kan maken. Bizar gewoon.

====

2. Als je niet meer de HELE DAG aanwezig bent dan wordt je al gauw vergeten

Toen startte de lancering. Mega aanbod! 17,- voor een gehele “Word Een Pro Met Canva’ training. Het aanbod was slechts 1 week geldig. Tijdens de lancering week ben ik 7 dagen achter elkaar om 20.00 uur live gegaan. Canva vragen beantwoord en kleine tutorials gegeven. Hartstikke leuk.

Nog steeds was ik gigantisch aanwezig de hele dag. Na een week kwam er een einde aan de deal.. Ik dacht… nou, nu kent iedereen me wel. Even back off … ietsje minder opdringerig, Heleentje. En ben ik wat minder aanwezig geweest. FB lives gingen door.

Huh?? Waar is iedereen? Bijna niemand!!! Als je dus niet dichtbaar blijf de hele dag dan wordt je dus letterlijk niet gezien. Oh man, wat een afknapper. Dat het METEEN terug zou lopen dat had ik echt niet gedacht.

===

3. Een directe vraag stellen aan je mailinglijst is super eng + wat het met je doet.

Oke oke… en dan? Normaal gesproken ga ik vrij snel de postlaunch in na de lancering. Na een paar dagen. Maar nu moet het anders, zegt de coach die mij hierin stuurt (Aramik), of stuurt ????…. dwingt kun je beter zeggen. Hahaha…. Maar dat is juist goed voor mij 💪.

Ik ga de kopers en de niet-kopers een vraag stellen. Oe… das eng. Want het was een hele directe vraag.

Het onderwerp van de mail was; “Waarom heb jij niet gekocht, [naam]?”

Oef.. doodeng. Natuurlijk heb ik die vraag met de allerbeste intentie gesteld. Dat leg ik ook uit in de mail. Dat ik heel graag wil weten wat je reden is, om zo te onderzoeken wat mijn mailinglijst echt wil.

Wow, wat een uiteenlopende antwoorden. Van ‘He, Heleen, wat een stomme titel!” En “Ik hou niet van deze agressieve benadering, haal me maar van de mailinglijst’ tot ‘He, he…eindelijk iemand die zo’n vraag stelt, wat goed’ en ‘Lieve Heleen, het ligt niet aan jou ik had gewoon geen tijd’ en “je bent de eerste die dit vraagt wat fijn’.

Heel eng maar ook heel waardevol dus. Ik vond het vooral nogal bizar dat het echt wat met me deed. Normaal ben ik altijd de ‘lieve Heleen’ (ben ik nog hoor) in mijn mails. Krijg bijna geen negatieve reacties. Nu dus wel. Pfff… weer wat geleerd.

===

4. Uitkomst geen tijd? Hoezo dan?

Ik vroeg waarom men niet had gekocht. Ik had van alles verwacht. Maar niet dat de het grootste aantal als reden opgaf dat ze geen tijd hebben om een training te volgen. WHAT!!! Geen tijd?? Hoezo? Dit levert je juist tijd op!!! Het kost helemaal niet veel tijd om de training te volgen. En daarna kun je zelf alles in no time uitvoeren. Geen tijd? Ik vond dit best een eye opener. Als men dus geen tijd wil stoppen in een training die ze meer tijd gaat opleveren??? Tja, dan weet ik het ook niet meer.

===

5. Feedback vragen is moeilijk en het heeft mij in de passieve stand gezet

De opdracht die ik ook kreeg voordat ik EINDELIJK met de postlaunch mocht beginnen (ik ben nogal ongeduldig en denk te vaak en te ver vooruit) was feedback vragen aan je kopers.

Op die manier kon ik de training verbeteren. Wat missen zij, wat ging er niet goed. Wat kan beter?

…… ik kreeg GEEN feedback. Ja, alleen dat alles heel mooi en duidelijk was. Niemand miste iets.

Wat ik hieruit leerde was dat ik er genoegen mee nam en mezelf (onbewust) in de passieve stand zette. Dus, alles is goed. Het programma kan niet verbeterd worden. Ze missen ook niks. En nu??? Ik stopte. Weer een leerproces. Van dit gedrag was ik me nog niet eerder bewust. Gelukkig heb ik na mijn wekelijkse coachingsgesprek doorgezet en er meer energie ingestopt. Niet opgeven. Gewoon doorvragen.

===

6. De prijs is dus helemaal niet bepalend

Ik begrijp nog steeds niet waarom niet iedereen heeft gekocht. Het levert je tijd op. Bespaart geld en levert geld op!! De prijs was dus helemaal geen issue.

De reden dat niet IEDEREEN heeft gekocht heeft HELEMAAL NIKS met de prijst te maken. 

Ik moet mijn doelgroep dus niet overtuigen om canva te leren maar ik moet ze overtuigen dat het je heel veel tijd op gaat leveren!! Terwijl ik dit schrijf besef ik me dat ik een aantal weken geleden precies hetzelfde geadviseerd had aan mijn coach. Ik zei hem letterlijk: “je moet het product niet verkopen je moet verkopen wat het oplevert” Haha… en nu vergeet ik het zelf ook.

===

7. Deze nieuwe manier van postlaunch heeft mij zoveel inzicht gegeven in wat er speelt bij mijn doelgroep. 

Doordat ik op onderzoek ben gegaan, met vallen en opstaan, heb ik veel geleerd. En echt inzicht gekregen wat er speelt ipv aannames. Daardoor heb ik nu iets geweldigs gecreëerd. (als je een comment achterlaat dan vertel ik het je ;)) Iets wat tijd overlevert en niet veel tijd kost. Bizarre is dus dat nu de insteek heel anders is dan ik van te voren had bedacht.

—————————

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen leren over lanceringen.

Samengevat:

  • Inzicht 1:  4 x per dag posten vs 2 x per dag.
  • Inzicht 2: Als je niet meer de HELE DAG aanwezig bent dan wordt je al gauw vergeten
  • Inzicht 3: Een directe vraag stellen aan je mailinglijst is super eng + wat het met je doet.
  • Inzicht 4: Uitkomst geen tijd? Hoezo dan?
  • Inzicht 5: Feedback vragen is moeilijk en het heeft mij in de passieve stand gezet
  • Inzicht 6: De prijs is dus helemaal niet bepalend
  • Inzicht 7: Deze nieuwe manier van postlaunch heeft mij zoveel inzicht gegeven in wat er speelt bij mijn doelgroep.

Nu is het jouw beurt. Beantwoord a.u.b. de volgende vraag:

Welke van deze 7 inzichten vind jij het bizarst of sprak jou het meeste aan? En waarom? Of heb je een aanvulling op deze 7?

—————————————–

Ik geloof in het principe van “Eerst Geven” en om deze intentie kracht bij te zetten, heb ik een cadeau voor iedereen die dit leest. Iedereen beloon ik met mijn super Canva deal. Klik hier om de deal te bekijken >

Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reacties!

En wil je aub deze blog met jouw relaties  delen? Dat waardeer ik enorm en alvast enorm bedankt!

Ik hoop je gauw te ontmoeten, EN voeg me gerust toe aan jouw netwerk

Warme groet, Heleen

Over de schrijver
Gepasioneerd Ondernemer, Succesvol in Webdesign, Het bouwen van een Online Leeromgeving, Online programma’s, Online Magazine. Canva expert en Adobe Indesign expert. Ik geloof dat ik het verschil kan maken zodat jij het verschil kunt maken. Dit doe ik door ambitieuze ondernemers te helpen met de stap te maken van offline naar online. Ik help online ondernemers hun online business te verbeteren en of uit te breiden. Dit door middel van design, techniek en marketing. Waardoor zij zonder stress en moeite hun business fijn kunnen runnen door gebruik te maken van geautomatiseerde processen. En daardoor tijd overhouden voor hun gezin en privé-leven. Mijn missie is om 10.0000 ondernemers te helpen met het maken van professionele uitingen voor social media, website en marketing. Waardoor zij een verschil kunnen maken.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down