Vormgeving
Vormgeving

Wat is kleur eigenlijk?

Kleur is een verschijnsel van de natuur. Hoe kleuren ontstaan is een moeilijk verhaal. Zal het proberen uit te leggen. Wanneer licht ergens op valt, wordt het gebroken en gedeeltelijk gereflecteerd. Het gedeelte dat wordt teruggekaatst naar ons oog, zien wij als kleur.

Wanneer zonlicht bijvoorbeeld op een driehoekig prisma geslepen stuk glas valt, dan zien wij tegelijk alle kleuren die voor het menselijk oog zichtbaar zijn.

Een blauw papier kaatst alleen het blauwe gedeelte van het licht terug en absorbeert alle andere kleuren. Dus zien wij alleen dat blauw.

Elke kleur heeft een uitleg

Rood is de kleur die het meeste effect heeft op de mens. Onze verre voorouders leefden veelal van vruchten: rijpe vruchten en bessen zijn vaak rood, daardoor is het menselijk oog zeer gevoelig geworden voor deze kleur. Ook omdat rood de kleur van bloed en van vuur is, valt ze zo op.

Rood trekt zo sterk de aandacht dat het in heel de wereld gebruikt wordt als een signaalkleur. Denk maar aan verkeerslichten, verkeersborden, achter- en remlichten, het rode tekentje op de warmwaterkraan.

Rood is de kleur van de liefde en de hartstocht, van het leven, van warmte. Rood brengt een stoot adrenaline in het bloed, het versnelt je hartslag en verhoogt de bloeddruk. Het windt ons op en wekt onrust.

Kleurgebruik is heel bepalend voor sfeer en vormgeving

Elke kleur geeft een gevoel of sfeer weer. En wij worden daardoor beïnvloed; waarom hebben de gebodsverkeersborden altijd een rode rand? En niet met een blauwe? Rood geeft het signaal allert zijn, pas op! af. En blauw heeft iets rustgevends, fris en koel.

Zo hebben alle kleuren een functie en hebben wij geleerd dat er een bepaald gevoel naar boven komt. Waarom zouden we deze wetenschap dan niet gebruiken in de vormgeving?

Binnenkort zal ik meer kleuren uitleggen.

handtekening Heleen Verkerk