In 5 stappen je online programma maken [PLUS GRATIS Membersite Masterplan werkboek]
18 september 2021 
6 min. leestijd

In 5 stappen je online programma maken [PLUS GRATIS Membersite Masterplan werkboek]

Je eigen online training, hoe cool is dat?

Ik ga er vanuit dat je ongetwijfeld heel veel kennis hebt op jouw vakgebied. Misschien ben je een coach of geef je workshops. Geef je adviezen of leer je je klanten wat jij weet.

Wat nou als je deze kennis online kunt aanbieden? En er een volledig geautomatiseerd proces van kunt maken?

Klinkt goed, niet?

Maar hoe maak je dan een online training?

Op deze manier kun je veel meer mensen tegelijk helpen dan er in je workshopklas past.

En…je hoeft het maar 1 x te maken.

Maar ja, hoe? Waar begin ik ? Hoe moet ik zo’n training of cursus indelen? En dan heb ik het nog niet over de techniek.

Al heel wat ondernemers heb ik geholpen met het maken van een online leeromgeving. Steeds weer blijkt dat het eerste stukje: ‘Hoe ga je je online training indelen’ het lastigst is.

Zie je online training als een boek

Eigenlijk moet je je online training zien als een boek. Een boek heeft een titel (= naam van je training) en hoofdstukken (=verschillende onderdelen of modules van je training)

Start eens met die hoofdstukken.

Bepaal uit hoeveel delen je training bestaat. Is een een 4 weekse training, bestaat je cursus uit 10 delen…

Benoem nu de verschillende hoofdstukken. Dit worden nl de verschillende pagina’s in je ledenomgeving / membersite.

Als je dit op de rit hebt kun je bepalen of je je cursist alles in 1 keer kan bekijken, beluisteren, lezen, downloaden, etc. Of ga je het in delen aanbieden. Bijvoorbeeld per week of per dag.

En bedenk dan meteen of je training ‘lifetime’ beschikbaar blijft, of dat de training na een x aantal weken, maanden, jaren niet meer beschikbaar is.

Om het jezelf gemakkelijk te maken is het erg handig, maar ook gebruiksvriendelijk voor je cursisten, als elke module (hoofdstuk) ongeveer dezelfde indeling krijgt.

==========

In 5 stappen je online programma maken

Als je deze 5 stappen doorloopt, dan heeft je membersite bouwer (of jezelf) een goede briefing om mee te starten.

Zie je online programma als een boek. Met een titel en verschillende hoofdstukken.

Ik leg je elke stap uit aan de hand van een voorbeeld

————-

1 Bepaal een pakkende titel voor je cursus/training/programma

Kies een pakkende en nieuwsgierigmakende titel. Let er wel op dat het meteen duidelijk is waar je programma over gaat.

Bijvoorbeeld: Titel van het programma

Slank en fit in 5 dagen

voorbeeld online programma

—————-

2 Bepaal hoeveel hoofdstukken + titel voor deze hoofdstukken

Elk hoofdstuk is een apart gedeelte in je online programma. Op deze manier hak je het programma in gemakkelijk te volgen losse onderdelen. Zodat je deelnemer niet overwelmt wordt door teveel lesstof in een keer. Bepaal tevens hoe je deze hoofstukken wil benoemen: Denk bijvoorbeeld aan ‘dagen’ (dag 1, dag 2 etc), ‘weken’, ‘lessen’ of ‘modules’

In het voorbeeld hierboven zijn dit de hoofdstukken:

Hoofdstukken:

  1. Start hier
  2. Voorbereiding
  3. Boodschappenlijst
  4. Dag 1: Menu
  5. Dag 2: Wat mag ik eten
  6. Dag 3: Beweging
  7. Dag 4: Mindset
  8. Dag 5: Op gewicht blijven
  9. Extra Bonussen

——-

3 Hoe wordt het programma aangeboden; alles in 1 x of in delen

Wat je ook kiest, bedenk altijd wat voor de deelnemer het beste is. Alles in één keer: de deelnemer krijgt dan, na aanmelding, direct toegang tot alle modules. Dat kan heel erg wenselijk zijn en is voor jou, als creator, het makkelijkst. Maar er zijn ook gevallen waarbij jij weet dat het belangrijk is dat een deelnemer gefaceerd door jouw programma heen gaat. En niet stiekum alvast naar volgende modules gaat kijken. In dat geval bepaal JIJ hoe jouw programma geconsumeerd gaat worden. Hiervoor zijn verschillende opties bedenkbaar. Bijvoorbeeld elke week een nieuwe module zichtbaar, of elke dag, om de 2 weken… Of de eerste 2 modules meteen en de rest na een x dagen. Alles is mogelijk.

Let op! Hou je in deze fase nog NIET bezig met HOE je dit moet maken. Dat komt later. Laat je nooit in de weg zitten door de techniek.

In mijn voorbeeld: Programma is opgedeeld in 5 dagen (5 dagen lang elke dag 1 module), heeft 11 modules. Module 1 t/m 4 worden direct vrijgegeven. De rest per dag een volgende module + natuurlijk een BONUS 😉

———

4 Hoelang is het programma beschikbaar voor je deelnemers?

Dat is ook een onderdeel waarover je van te voren moet nadenken. Dit is belangrijk voor jou (of je programma bouwer) te weten. Want dit zul je moeten instellen.

In mijn voorbeeld: Lifetime toegang, per dag toegang tot volgende module.

———

5 Bepaal de indeling per hoofdstuk/module

Maak het jezelf niet te moeilijk en je deelnemers gemakkelijk. Bepaal daarom ALTIJD een basis indeling per module. Deel elke module volgens deze basis in. Hierdoor krijgt je deelnemer een herkenning en snapt meteen hoe de les zal gaan. Begin bijvoorbeeld elke module met een introtekst of video. En eindig altijd met een opdracht.

In mijn voorbeeld: Indeling per module

– introvideo + uitleg van die dag

– content (tekst)

– download: recepten van die dag, oefeningen, dagboek etc.

– oefeningen

– afsluiting + kleine intro over de dag erop

=======

ZO! Heb je dit klaar? Dan is de basis voor jouw online programma gelegd!

Nu kun je starten met het maken van de inhoud. Pak een hoofdstuk en ga die simpelweg vullen. Hoe? Dat vertel ik je in mijn volgende blog.

Ik hoop dat ik je op weg heb kunnen helpen om je eigen online programma te gaan vormgeven.

Samengevat:

  1. Bepaal een pakkende titel voor je cursus/training/programma
  2. Bepaal hoeveel hoofdstukken + titel voor deze hoofdstukken
  3. Hoe wordt het programma aangeboden; alles in 1 x of in delen
  4. Hoelang is het programma beschikbaar voor je deelnemers?
  5. Bepaal de indeling per hoofdstuk/module

Nu is het jouw beurt. Beantwoord a.u.b. de volgende vraag:

Welke van deze 5 stappen had jij zelf nog niet bedacht? Of heb je een aanvulling op deze 5?

—————————————–

Ik geloof in het principe van “Eerst Geven” en om deze intentie kracht bij te zetten, heb ik een cadeau voor iedereen die een dit leest. Iedereen beloon ik meteen superhandig Membersite werkboek. Klik hier om het werkboek aan te vragen >

Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reacties!

En wil je aub deze blog met jouw relaties hier op LinkedIn delen? Dat waardeer ik enorm en alvast enorm bedankt!

Ik hoop je gauw te ontmoeten, EN voeg me gerust toe aan jouw netwerk 

Warme groet, Heleen

Over de schrijver
Gepasioneerd Ondernemer, Succesvol in Webdesign, Het bouwen van een Online Leeromgeving, Online programma’s, Online Magazine. Canva expert en Adobe Indesign expert. Ik geloof dat ik het verschil kan maken zodat jij het verschil kunt maken. Dit doe ik door ambitieuze ondernemers te helpen met de stap te maken van offline naar online. Ik help online ondernemers hun online business te verbeteren en of uit te breiden. Dit door middel van design, techniek en marketing. Waardoor zij zonder stress en moeite hun business fijn kunnen runnen door gebruik te maken van geautomatiseerde processen. En daardoor tijd overhouden voor hun gezin en privé-leven. Mijn missie is om 10.0000 ondernemers te helpen met het maken van professionele uitingen voor social media, website en marketing. Waardoor zij een verschil kunnen maken.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down