van fysiek aanbod naar online programma in 5 stappen
Membersite
HeleenVerkerk
Membersite
4 min
0

Ontdek het geheim van succes! Transformeer je fysieke aanbod naar een winstgevend online programma in slechts 5 eenvoudige stappen! 💻💰

4 min
0

Van Idee naar Realiteit

In deze digitale wereld wordt het steeds belangrijker voor ondernemers zoals jij om je kennis en expertise online te delen. En dan het liefst aan zoveel mogelijke personen, toch? De perfecte manier om dit te doen is door het creëren van een online programma of e-course.

Deze bieden de mogelijkheid om je bereik te vergroten, een passief inkomen te genereren en tegelijkertijd meerdere klanten tegelijkertijd te helpen. Als (online) ondernemer met een fysiek aanbod, training of programma, kan het omzetten van je expertise naar een online programma een fantastische stap zijn. Of misschien heb je geen fysiek aanbod maar wel al heel lang een of meerdere ideeen in je hoofd? In dit blog vertel ik je over de vijf stappen die je kunt nemen om jouw (fysieke) aanbod of idee om te zetten naar een succesvol online programma.

Stap 1: Definieer je doelgroep en leer hun behoeften kennen

Voordat je begint met het omzetten van je fysieke aanbod naar een online programma, is het van belang om je doelgroep duidelijk te definiëren. Identificeer wie je ideale klanten zijn en leer hun behoeften en pijnpunten kennen. Denk vooral niet te ingewikkeld of te groots. Het gaat vaak om kleine details of issues waar jouw ideale klant mee rondloopt Door een goed inzicht in je doelgroep te hebben, kun je je programma afstemmen op hun specifieke behoeften en waarde leveren die echt waardevol voor hen is. En kun je precies de woorden gebruiken die zij willen horen.

Stap 2: Bepaal de kerninhoud en leerdoelen

Nu je je doelgroep begrijpt, is het tijd om de kerninhoud en leerdoelen van je online programma te bepalen. Bepaal welke kennis en vaardigheden je wilt overbrengen en welke specifieke resultaten je wilt dat je deelnemers behalen. Welk probleem ga je oplossen? Maak een gestructureerde inhoud dat logisch opgebouwd is en stap voor stap je deelnemers begeleidt naar het behalen van de gewenste resultaten. Zorg dat de inhoud in kleine stapjes is ingedeeld. En ook hier geldt… denk niet te moeilijk. Wat voor jou vanzelfssprekend is, is voor jouw ideale klant heel waardevol.

Stap 3: Kies de juiste tools en platforms

Om een succesvol online programma te creëren, heb je de juiste tools en platforms nodig. Er zijn verschillende tools nodig, zoals online leeromgeving platforms of systemen, opmaakprogramma’s, videobewerkingssoftware, e-mailmarketingtools en interactieve elementen. Kies de tools die het beste bij jouw behoeften en budget passen. Het is ook belangrijk om gebruiksvriendelijke platforms te selecteren die past bij jou, bij wat je wil overbrengen en op welke manier. PS in de gratis ‘5 Days Course Creation Challenge’ laat ik je zien welke handige tools je echt moet gaan gebruiken!

Stap 4: Maak boeiende en interactieve inhoud

Bij het creëren van je online programma is het van vitaal belang om boeiende en interactieve inhoud te leveren. Gebruik verschillende leermethoden zoals video's, audio, werkbladen, checklists, quizzes en live Q&A-sessies om de betrokkenheid van je deelnemers te vergroten. Ook een geautomatiseerde emailcoaching (via je nieuwsbriefsysteem) kan veel extra waarde en begeleiding bieden. Hierdoor maak je echte connectie met je klanten. Zorg dat de inhoud gemakkelijk te volgen en te begrijpen is door de deelnemers bijvoorbeeld druppelsgewijs door je training te laten lopen (dripped content: deze term kom je ook tegen in de gratis ‘7 Days Course Creation Challenge’ )

Stap 5: Test, lanceer en optimaliseer

Voordat je jouw online programma officieel lanceert, is het belangrijk om het te testen en te optimaliseren. Betrek een klein aantal deelnemers of een beta-groep bij het programma om feedback te verzamelen en eventuele onduidelijkheden of fouten in de inhoud of de gebruikerservaring op te lossen. Gebruik deze testfase meteen als extra promotie voor je training (die er aankomt) door een oproep te doen op de socials en aan je mailinglijst. Vertel dat je X testers nodig hebt die gratis aan je programma mogen meedoen. Uiteraard in ruil voor een testimonial ;)

Deze feedback is heel belangrijk waardoor je aanpassingen kunt doen voordat je het programma gaat verkopen.

Na de testfase is het tijd om je online programma officieel te lanceren. Creëer een aantrekkelijke verkooppagina waar je de waarde en voordelen van het programma communiceert. Maak gebruik van e-mailmarketing en sociale media om je lancering te promoten. Bied eventueel een vroegboekkorting of bonussen aan om de interesse te vergroten.

Tijdens de lancering is het belangrijk om de interactie met potentiële klanten aan te gaan. Geef bijvoorbeeld een webinar waarin je meer informatie geeft over het programma en vragen beantwoordt. Creëer een gevoel van urgentie en schaarste door bijvoorbeeld een beperkte tijd of een beperkt aantal beschikbare plaatsen aan te bieden.

Schaarste helpt enorm om jouw ideale klant net even dat zetje te geven. Persoonlijk zie ik verkopen niet als alleen maar geld verdienen. Ik weet dat ik met mijn diensten en programma’s mijn ideale klant echt kan helpen. Daarom vind ik ook dat als jij iets waardevols hebt te bieden dat het dan je plicht is er alles aan te doen om deze waardevolle kennis aan de man te brengen!

Na de lancering blijf je de resultaten en feedback monitoren. Verzamel feedback van de deelnemers om te begrijpen wat goed werkt en waar er ruimte is voor verbetering. Gebruik deze inzichten om je programma te optimaliseren en gebruik dit bij je volgende lanceringen.

Dus…

heleen verkerk online marketing stylistJe online aanbod in 5 stappen #easypeasyHet omzetten van je fysieke aanbod naar een online programma kan een waardevolle stap zijn om je bereik te vergroten, een passief inkomen te genereren en meer klanten tegelijkertijd te helpen. Door de vijf stappen te volgen die ik je hierboven heb uitgelegd

  1. het definiëren van je doelgroep, 
  2. het bepalen van de kerninhoud, 
  3. het kiezen van de juiste tools en platforms, 
  4. het creëren van boeiende inhoud en 
  5. het testen, lanceren en optimaliseren van je programma 

kun jij succesvol je eigen online programma realiseren.

Blijf altijd luisteren naar de behoeften van je doelgroep en pas je programma aan om waarde te blijven leveren. Hé…. en het is leuk!! Geloof me! Je eerste verkoop, ook al is dit een inimienie bedrag, is echt kicken!!

Ik hoop dat dit blogartikel nuttig voor je is. Als je nog vragen hebt of hulp nodig hebt, sta ik altijd klaar om je verder te ondersteunen. Veel succes met het omzetten van jouw fysieke aanbod naar een succesvol online programma! Tijdens  de gratis ‘5 Days Course Creation Challenge’  gaan we dieper in op deze 5 stappen (en meer)

Reacties
Categorieën